خلل الدراما يعكس خلل المجتمعات

التناقض اللي واضح وموجود في الأعمال الدرامية دا بقي مزعج للمجتمع كله ..

فهناك عمل مقزز عن:

الشبيح اللي ظهر في جعفر العمدة واللي عاملين منه نجم وبطل مرة بالبلطجة ومرة تانية بالشخص المزواج اللي عايش في عصور الجاهلية اللي اتجوز أربعة وعاملهم جدول علشان يروحوا بقي للفتك اللي مفيش زيه في مشاهد وضيعة مقززة منفرة ودا في حد ذاته إهانة كبيرة اوي لكل ست والحقيقة مش قادرة أتصور إن لمجرد الفلوس والشهرة هؤلاء الفنانات قبلوا هذا العمل المهين لهم قبل أن يكون مهين لأي ست أخري ..

رافضين نشوف هذا القرف الدرامي رافضين يكون موجود في مجتمعنا..

وعمل درامي آخر بيتكلم عن :

تمكين المرأة اللي خلالها بتكون عمدة قرية في ريف ..

يعني ممكن توصل لرأس السلطة في أي مجال من المجالات وعمل المرأة بشكل عام وقضايا ختان البنات وزواج الطفلات والأطفال وقضايا المال والسلطة اللي شاغلة الناس في مجتمع تل شبورة اللي أكيد إبراهيم عيسي بيعمل من خلاله إسقاط علي المجتمع المصري ككل بكل أطيافه وفئاته من إسلاميين لمثقفين متعلمين من أصحاب الأموال والنفوذ باسم تل شبورة ..

الحقيقة التناقض الدرامي في حد ذاته ينتج عنه خلل مجتمعي داخل كل بيئة وداخل كل مجتمع وأسرة ودا اللي بيشكل التصنيفات الفكرية والثقافية اللي بتترتب عليها مشكلات كثيرة بأنماط مختلفة ..

يعني معني ذلك إننا هنفضل نلف وندور ورا بعض في نفس الدايرة اللي عايشين فيها بين أفكار الظلام والجهل وبين أفكار التنوير اللي كفتها بالنسبة لأفكار الظلام بتكون مش متوازنة لأن فقر وجهل المجتمعات وبطالة الفكر اللي موجودة في الأشخاص بتجعلهم يرفضوا التحرر والتمرد علي واقع مهين غير سوي ودا كله لأن الأساس في البنيان غير سليم وواضح المعالم ..

المجتمعات شبيهة بالطفل إذا أسست جسد هذا الطفل علي طعام وشراب يحتوي علي كافة المعادن والبروتينات زي اللبن واللحم والخضروات والفاكهة … وغيرها من الأطعمة السليمة الكافية لجسده سوف يصح بنيانه ويقوي عقله وجسده فيفكر ويتعلم ويبدع وينجح كل في مجاله ومكانه..

بالضبط مثل المجتمعات التي تحيا ببنيان سليم من خلال الأعمدة الرئيسية لها وضمن هذه الأعمدة القوي الناعمة والتي منها الأعمال الفنية والدرامية هذه التي تشكل وعي المواطن وتدعمه بالنماذج الواقعية وأيضا من خلالها نستطيع الاستشراف بالمستقبل كما تعودنا من قبل فيما مضي فمن خلال الفنون تظهر طريقة تفكير وثقافة وهوية المجتمعات..

لذلك نحتاج إلي توجه فكري واضح المعالم وواحد في الدراما المصرية بدون تناقض لبناء مجتمع سليم البنية..

التعليقات

من فضلك ادخل تعليقك
من فضلك ادخل اسمك هنا

موضوعات ذات صلة